Jeg skal forsøke å finne ut om elevene utvikler sine empatiske evner gjennom å laive. Derfor griper jeg kjangsen og lager en minilaiv med norskklassen min. De skal spille personer fra begynnelsen av 1800-tallet. Så later vi som om Filologisk forening i Christiania har innkalt til et debattmøte om det norske språket. Dit kommer selvsagt forfattere og andre skrivende i tillegg til språkfolk, politikere og et par andre interesserte. Så skal vi bruke to økter (dobbeltimer) på å ha debatt i klasserommet. Jeg kommer ikke til å tvinge elevene til å kle seg ut ordentlig, men alle skal ha en artefakt som gjør at de "blir" rollen.
Planen er å jobbe med dette i fire uker. Så kommer det reflekterende for- og etterarbeidet i tillegg.
Min foreløpige tidsplan ser slik ut:
Har du noen tanker?
Planen er å jobbe med dette i fire uker. Så kommer det reflekterende for- og etterarbeidet i tillegg.
Min foreløpige tidsplan ser slik ut:
Tidsplan:
Uke og økt: | Plan: | |
Uke 1, første økt | Lærerforelesning om romantikken som epoke. Informasjon om rollespillet. | |
Uke 1, andre økt | Utdeling av rollekort. Elevene skriver tidslinje over rollens liv og tar med de hendelsene i samfunnet som var aktuelle for rollen. De skriver en kort tekst om rollens barndom. | |
Uke 2, første økt | Lærerforedrag + elevene får tid til å finne informasjon om rollene sine | |
Uke 2, andre økt | Elevene skriver dagbok om en dag i rollens liv rett før den datoen da rollespillet skal være | |
Uke 3, første økt | Elevene skal skrive noen setninger som begynner med ”min rolle mener at”. | |
Uke 3, andre økt | Introduksjon til rollene, hver elev presenterer sin rolle kort. | |
Uke 4, begge økter | Rollespill | |
Uke 5, første økt | Etterarbeid: klassesamtale om erfaringer. Trekke paralleller til i dag. Skrive tekst som etterkommer av rollen. | |
Uke 5, andre økt | Etterarbeid: |
Kommentarer
Legg inn en kommentar