Begrepet historiebevissthet er på ingen måte helt avklart og tydelig. Det finnes ulike definisjoner. Jeg liker Jan Bjarne Bøes definisjon:
Historiebevissthetens mål er å la elevene oppleve at de er ”i tiden”; at deres egen fortid er viktig for dem de er og hva de er, at deres forståelse av nåtiden henger sammen med hvordan de oppfatter både fortiden og framtiden, at oppfatningen av de tre tidsretningene henger uløselig sammen, og at deres individuelle fortid, nåtid og framtid på en eller annen måte er nøye forbundet til den kollektive, slik at de både er individer og en del av et fellesskap.[1]
Men jeg mener at Harald Frode Skrams aspekter ved elevers historieforståelse er veldig viktig. Skram har syv ulike aspekter:
Historiebevissthetens mål er å la elevene oppleve at de er ”i tiden”; at deres egen fortid er viktig for dem de er og hva de er, at deres forståelse av nåtiden henger sammen med hvordan de oppfatter både fortiden og framtiden, at oppfatningen av de tre tidsretningene henger uløselig sammen, og at deres individuelle fortid, nåtid og framtid på en eller annen måte er nøye forbundet til den kollektive, slik at de både er individer og en del av et fellesskap.[1]
Men jeg mener at Harald Frode Skrams aspekter ved elevers historieforståelse er veldig viktig. Skram har syv ulike aspekter:
· Kildekritiske prinsipper: informasjonsbehandling
· Kausalitet; forståelse av årsak-virkning forhold.
· Empati
· Påvirkningselementer i historieforståelse og historiesyn (multiperspektivitet)
· Historisk rekonstruksjon og begrunnelse
· Kontinuitet/endring; historisk perspektiv
· Kunnskapstilegnelse/begrepsanvendelse
Kan disse fungere sammen? Dersom man blir god i Skrams aspekter, oppnår man da den historiebevisstheten Bøe skriver om?
Kan disse fungere sammen? Dersom man blir god i Skrams aspekter, oppnår man da den historiebevisstheten Bøe skriver om?
[1] Bøe, 2002, 53
Skriver master om dette, og prøver for tiden å finne ut av det i mine historietimer. Spennende emne, med spennende muligheter.
SvarSlettHva skriver du om? Jeg sitter og skriver om den empatiske ferdigheten og forsøker å definere empati, historiebevissthet og historieforståelse med utgangspunkt i Skram, Bøe, Lund, Stugu, Kvande og Naastad og Kjeldstadli..
Slett