Gå til hovedinnhold

Hva er historiebevissthet?

Begrepet historiebevissthet er på ingen måte helt avklart og tydelig. Det finnes ulike definisjoner. Jeg liker Jan Bjarne Bøes definisjon:


Historiebevissthetens mål er å la elevene oppleve at de er ”i tiden”; at deres egen fortid er viktig for dem de er og hva de er, at deres forståelse av nåtiden henger sammen med hvordan de oppfatter både fortiden og framtiden, at oppfatningen av de tre tidsretningene henger uløselig sammen, og at deres individuelle fortid, nåtid og framtid på en eller annen måte er nøye forbundet til den kollektive, slik at de både er individer og en del av et fellesskap.[1]


Men jeg mener at Harald Frode Skrams aspekter ved elevers historieforståelse er veldig viktig. Skram har syv ulike aspekter:

·      Kildekritiske prinsipper: informasjonsbehandling
·      Kausalitet; forståelse av årsak-virkning forhold.
·      Empati
·      Påvirkningselementer i historieforståelse og historiesyn (multiperspektivitet)
·      Historisk rekonstruksjon og begrunnelse
·      Kontinuitet/endring; historisk perspektiv
·      Kunnskapstilegnelse/begrepsanvendelse

Kan disse fungere sammen? Dersom man blir god i Skrams aspekter, oppnår man da den historiebevisstheten Bøe skriver om?




[1] Bøe, 2002, 53

Kommentarer

  1. Skriver master om dette, og prøver for tiden å finne ut av det i mine historietimer. Spennende emne, med spennende muligheter.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hva skriver du om? Jeg sitter og skriver om den empatiske ferdigheten og forsøker å definere empati, historiebevissthet og historieforståelse med utgangspunkt i Skram, Bøe, Lund, Stugu, Kvande og Naastad og Kjeldstadli..

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Lærerveiledning, rollespill om stendersamfunnet

Du trenger: ●      Utskrift av “Rollekort stenderforsamling” (Jeg har brukt de 13 første rollene. Lager to til for dere som har flere elever i klassen. Det er en rolle pr. læringspar.) ●      Kortstokk Mål: Forstå stendersamfunnet i Frankrike på 1700-tallet. Før rollespillet må lærer gjennomgå stendersamfunnet. Elevene bør skrive ned disse begrepene i ordbankbøkene (Kan tas litt etter hvert som de dukker opp i undervisningen): ●      Stendersamfunn = samfunn som er delt inn i stendere/klasser ●      Stand = inndeling av mennesker med ulike muligheter/rettigheter i samfunnet ●      Stenderforsamling = forsamling med mennesker fra de ulike stendene (se s. 34 i Historie 8) ●      Adel = personer som er født med spesielle rettigheter/privilegier ●      Adelsprivilegier = Måtte arves, de spesielle rettighetene som bare de ad...

Stendersamfunnet i Frankrike, rollekort for bruk i undervisning på ungdsomsskolen

Hertug Dere skal være hertug Xavier. Han var kong Ludvigs andre sønn. Hertug er en av de adelstitlene som har høyest verdi. Hertuger bestemmer over store områder, er svært rike og er ofte i nær slekt med de som er konge eller dronning. Din eldre bror arvet kongeriket, mens du fikk være hertug over Aquitaine. Dette er et stort område omtrent midt i Frankrike og du bor i et stort og flott slott. Du går alltid i flotte klær som er sydd spesielt til deg i de dyreste stoffene man får tak i. Du har en flott parykk og går naturligvis alltid i høyhælte sko. Du spiser den fineste maten en kan få tak i. Du eier store landområder der mange bønder jobber for deg. Det meste av tiden er du ikke på ditt eget slott, men i kongens slott i Versailles utenfor Paris. Du forsøker å gi kongen råd som vil gjøre at du blir enda rikere enn du allerede er og at dine slektninger får gode posisjoner og dine barn blir giftet bort til folk som vil gjøre deg rikere og mektigere enn du allerede er. ...