Gå til hovedinnhold

Bente Pedersens hovedfagsoppgave om laiv

I 2003 skrev Bente Pedersen en hovedfagsoppgave i sosialantropologi: om laiv! Det er veldig artig å lese om laivere fra et slikt utenfraperspektiv. Mye av avhandlingen var naturlig nok ikke så aktuell for meg. Jeg skal skrive om hvordan man lærer historie igjennom å laive. Pedersen beskrev laivmiljøet antropologisk.

Hun skriver om hvordan laivere arbeider lenge med å skape og å gå inn i rollen sin. Hun beskriver sykvelder og møte med medspillere som viktig for å få den riktige laivopplevelsen. Dette synes jeg er spennende. Dersom man skal bruke laiv i skolesammenheng, har man begrenset med tid. Hvor mye arbeid kan man forvente av elevene?

Jeg synes dette sitatet er interessant:


”Det er en type kick som oppstår ved rask fokusering og emosjonell intensivering, og den bringer ofte dype følelser i sitt kjølvann. Selv om spilleren allerede føler seg som rollen sin, er dette det ultimate peak moment of transformation. Spilleren leker ikke rollen. For et øyeblikk føler spilleren at han faktisk er rollen. Følelsene eksploderer i kroppen, og øyeblikket fanger. En annen type kick er det kicket Anders (informanten) opparbeider ved å hele tiden gradvis jobbe med fokus og følelser. Han har forberedt rollen sin så lenge og grundig, at når han ”tar den på”, føles det naturlig. Kristian(rollen) ”glir” inn i kroppen hans.”[1]

Jeg tror denne følelsen av å være rollen er en del av det å oppnå empati, historiebevissthetsmessig. Man får en egen forståelse for rollens liv.



[1] Bente Pedersen, Laiv: Om rollespill, endringsprosesser og personlig utvikling, Hovedfagsoppgave levert for cand.polit.-graden, (Universitetet i Oslo: Institutt for sosialantropologi, 2003), 76

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Lærerveiledning, rollespill om stendersamfunnet

Du trenger: ●      Utskrift av “Rollekort stenderforsamling” (Jeg har brukt de 13 første rollene. Lager to til for dere som har flere elever i klassen. Det er en rolle pr. læringspar.) ●      Kortstokk Mål: Forstå stendersamfunnet i Frankrike på 1700-tallet. Før rollespillet må lærer gjennomgå stendersamfunnet. Elevene bør skrive ned disse begrepene i ordbankbøkene (Kan tas litt etter hvert som de dukker opp i undervisningen): ●      Stendersamfunn = samfunn som er delt inn i stendere/klasser ●      Stand = inndeling av mennesker med ulike muligheter/rettigheter i samfunnet ●      Stenderforsamling = forsamling med mennesker fra de ulike stendene (se s. 34 i Historie 8) ●      Adel = personer som er født med spesielle rettigheter/privilegier ●      Adelsprivilegier = Måtte arves, de spesielle rettighetene som bare de ad...

Hva er historiebevissthet?

Begrepet historiebevissthet er på ingen måte helt avklart og tydelig. Det finnes ulike definisjoner. Jeg liker Jan Bjarne Bøes definisjon: Historiebevissthetens mål er å la elevene oppleve at de er ”i tiden”; at deres egen fortid er viktig for dem de er og hva de er, at deres forståelse av nåtiden henger sammen med hvordan de oppfatter både fortiden og framtiden, at oppfatningen av de tre tidsretningene henger uløselig sammen, og at deres individuelle fortid, nåtid og framtid på en eller annen måte er nøye forbundet til den kollektive, slik at de både er individer og en del av et fellesskap. [1] Men jeg mener at Harald Frode Skrams aspekter ved elevers historieforståelse er veldig viktig. Skram har syv ulike aspekter: ·       Kildekritiske prinsipper: informasjonsbehandling ·       Kausalitet; forståelse av årsak-virkning forhold. ·       Empati ·       Påvirkningselementer i hist...

Stendersamfunnet i Frankrike, rollekort for bruk i undervisning på ungdsomsskolen

Hertug Dere skal være hertug Xavier. Han var kong Ludvigs andre sønn. Hertug er en av de adelstitlene som har høyest verdi. Hertuger bestemmer over store områder, er svært rike og er ofte i nær slekt med de som er konge eller dronning. Din eldre bror arvet kongeriket, mens du fikk være hertug over Aquitaine. Dette er et stort område omtrent midt i Frankrike og du bor i et stort og flott slott. Du går alltid i flotte klær som er sydd spesielt til deg i de dyreste stoffene man får tak i. Du har en flott parykk og går naturligvis alltid i høyhælte sko. Du spiser den fineste maten en kan få tak i. Du eier store landområder der mange bønder jobber for deg. Det meste av tiden er du ikke på ditt eget slott, men i kongens slott i Versailles utenfor Paris. Du forsøker å gi kongen råd som vil gjøre at du blir enda rikere enn du allerede er og at dine slektninger får gode posisjoner og dine barn blir giftet bort til folk som vil gjøre deg rikere og mektigere enn du allerede er. ...