Du trenger:
●
Utskrift av “Rollekort stenderforsamling” (Jeg har
brukt de 13 første rollene. Lager to til for dere som har flere elever i
klassen. Det er en rolle pr. læringspar.)
●
Kortstokk
Mål: Forstå stendersamfunnet i Frankrike på 1700-tallet.
Før rollespillet må lærer gjennomgå stendersamfunnet.
Elevene bør skrive ned disse begrepene i ordbankbøkene (Kan
tas litt etter hvert som de dukker opp i undervisningen):
●
Stendersamfunn = samfunn som er delt inn i
stendere/klasser
●
Stand = inndeling av mennesker med ulike
muligheter/rettigheter i samfunnet
●
Stenderforsamling = forsamling med mennesker fra de
ulike stendene (se s. 34 i Historie 8)
●
Geistlig = personer som tilhører kirken på en eller
annen måte, som biskoper, paven, prester, munker, nonner, abbeder, abedisser,
kirketjenere osv.
●
Abbed = person som styrer et kloster med munker
●
Abedisse = person som styrer et kloster med nonner
●
Hierarki = system der noen styrer over noen andre
Derretter skriver du opp de ulike stendene:
●
Adelige
●
Geistlige
●
3. standen: borgere og bønder
Så tegner du kortstokksymbolene ved siden av:
●
Adelige 

●
Geistlige 

●
3. standen: borgere
og bønder 


Så tegner man en hierarkitrekant:

Det kan være lurt å forklare at det innenfor hver stand også
var egne hierarkier. Noen adelstitler var mer verd enn andre. Jeg har også
sortert den menige soldaten som adelig fordi han var en del av hæren som var
eid av adelige. Men han var jo ikke adelig selv. Her er de hierarkitrekantene
jeg tegnet for elevene. Jeg sa at de også måtte tegne dem slik at de har dette
i bøkene sine. Det kan være greit å slå opp på etterpå.


Så kan man begynne og dele ut kort. Jeg plukket ut kort på
forhånd slik at jeg kun hadde de kortene jeg trengte til hver rolle. (Litt teit
om noen får ruter og det ikke er flere byborgere igjen). Jeg har valgt å gjøre
det slik at kortenes verdi også har noe å si for hver rolle. Men det er ikke
nødvendig.
Oversikt over roller og kort:
1.
Konge - Spar konge
2.
Hertug - Spar dame
3.
Baronesse - Spar 5-9 (det er ikke så viktig hvilket
kort)
4.
Biskop - Hjerter
konge
5.
Nonne - Hjerter 4-7
6.
Bakermester - Ruter 9-knekt
7.
Bakersvenn - Ruter 3-7
8.
Skopusser - Ruter 2
9.
Vekter - Ruter 8
10. Oberst
- Spar knekt
11. Menig
soldat - Spar 2
12. Bondekone
- Kløver 8-10
13. Livegen
bonde - Kløver 2
14. Tjenestejente
- Kløver 3
15. Prest
- Hjerter 8-10
Man forklarer elevene og skriver gjerne også på tavla hva
som skal skje:
●
Dele ut kort
●
Dele ut roller
●
Lese rollen og skrive ned vanskelige ord i ordbankboka
(lærer går rundt og forklarer vanskelige ord, og eventuelt bruker pc til å slå
opp)
●
Skrive stikkord fra rollen i arbeidsboka
●
Presentere rollen sin for klassen med utgangspunkt i
stikkordene (rollearket får ikke være med opp foran klassen. Da sikrer man seg
at elevene har beskrevet rollene godt i arbeidsboka slik at man kan jobbe
videre med dem.)
Det blir litt oppstyr når de får kortene og rollene sine.
Det er jo meningen! De skal være så klar over hierarkiet at de forstår at noen
roller er “bedre” enn andre. Jeg ga elevene 10-15 min. til å lese igjennom, få
forklart vanskelige ord og skrive stikkord i arbeidsboka. Presentasjonene tar
en del tid. Når elevene presenterer, kan det være lurt om læreren følger med på
rolletekstene slik at det kan gis litt hjelp til å få frem det viktigste.
Tanken er at vi kan følge disse rollene videre. Hva skjer
med dem når det er revolusjon? Vinner egentlig de fattige? Jeg skal lage mer
opplegg!
Noen ord som det kanskje trengs ordforklaringer til:
●
Livegen bonde (serf)
= nesten det samme som en slave, bare at en livegen bonde eies av jorda han
jobber på og kan ikke flytte. Han kan altså ikke selges (men jorda kan jo
selges) eller pålegges å flytte. Han får ikke lov til å jobbe med noe annet.
●
Laug = En forening for en
yrkesgruppe, som skal sikre yrkesgruppens rettigheter og hindre andre i å
begynne med det samme håndverket.
●
Nonne (mine
elever forstod ikke at dette var en kvinne) = kvinne som har avlagt
klosterløftene, lovet å bo i kloster og tjene gud, og ikke ha sex
●
Menig = En
vanlig soldat
●
Bajonett =
Den kniven man setter ytterst på geværet (i gamledager tok det lang tid å lade
og da måtte man bruke den kniven mye).
●
Flintlåsmuskett
= En muskett som fyres av med en flintlås.
Flinten antenner kruttet som man har ladet musketten
med. Musketten er vanskelig å lade, det tar tid. Først heller man i krutt, så
staker man og så har man oppi kula før man kan skyte.
●
Jeg ser at bilder og slikt ikke kommer med, ta kontakt så mailer jeg deg dokumentet :)
SvarSlettHei,
SvarSlettJeg ser du delte ut dette for en stund siden, men jeg synes det virker genialt. Hadde du hatt muligheten å sende meg bildene som trengs for å utføre opplegget?
Mvh Mathilde
Hei, har du mulighet til å sende meg bilder på mail? nils.jorgen.kristiansen@hammerfest.kommune.no
SvarSlett